Miejsce
obrad:
Uniwersytet
Gdański
Wydział
Nauk Społecznych 
ul
Bażyńskiego 4, Gdańsk
Ramowy Program konferencji
25
września 2015 (Piątek) 
9:00
– 9:30 Rejestracja uczestników
9:30
– 9:40 Otwarcie Konferencji – Teresa Bauman
9:40
– 11:30 Debata:
Po co nam szkoła?
11:30
– 11:50 przerwa kawowa
11:50
– 12:10 Wykład:
Joanna Rutkowiak
12:10
– 12:40  Wykład:
Ingeborg Müller-Hohagen (tłumacz)
12:40
– 13:00 dyskusja
13:00
– 13:20 Wykład:
Dorota Klus-Stańska
13:20
– 13:40  Wykład:
Piotr Laskowski
13:40
– 14:00  dyskusja 
14:00
– 15:00  obiad
15:00
– 16:30 Warsztaty
- tura I
16:30
– 17:00 przerwa kawowa
17:00
– 18:30 Warsztaty
 - tura II
18:30
– 19:00 Open
Space Technology1
19:00
– 21:00 kolacja
21:00
– 21:30 Open
Space Technology
26
 września 2015 (Sobota)
10:00
– 10:30  Wykład:
Joris Vlieghe (tłumacz)
10:30
– 10:50 dyskusja
10:50
– 11:10  przerwa kawowa
11:10
– 13:00 Forum
Dobrych Praktyk
(równoległe sesje)
13:00
– 14:00 obiad
14:00
– 16:00 Seminaria
(równoległe sesje)
16:15
– 17:00 Zakończenie konferencji
1 
 Metoda Otwartej Przestrzeni – polega na samoorganizacji względnie
 dużej grupy ludzi, którzy – posługując się odpowiednimi
 zasadami – samodzielnie moderują dyskusje w małych grupach,
 tworzonych wokół wskazanych przez siebie tematów.
WYKŁADY wygłoszą zaproszeni goście:
Joanna Rutkowiak (Olsztyńska Szkoła Wyższa)
Emerytowana Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, Doctor Honoris Causa University of Linköping (Szwecja), jedna z najwybitniejszych badaczek edukacji w Polsce, współtwórczyni gdańskiej szkoły myślenia pedagogicznego. Autorka koncepcji „dialogu bez arbitra”, „pulsujących kategorii w myśleniu o edukacji”, „uczenia się od outsidera”, „uczenia się wewnętrznego i zewnętrznego” i wielu innych. Ostatnio tropi neoliberalne uwikłania edukacji i pokłada nadzieję w rozpoczynaniu zmian z poziomu mezo. Ważniejsze publikacje: Pytanie, dialog, wychowanie (redakcja 1992); Odmiany myślenia o edukacji (1995); Neoliberalne uwikłania edukacji (wspólnie z Eugenią Potulicką).
Dorota Klus-Stańska (Uniwersytet Gdański)
Profesor zwyczajna, wybitna badaczka polskiej szkoły, która wprowadziła na grunt polskiego myślenia pedagogicznego idee konstruktywizmu edukacyjnego. Założycielka Autorskiej Szkoły Podstawowej „Żak” w Olsztynie. Założycielka i Redaktor Naczelna „Problemów Wczesnej Edukacji / Issues in Early Education” – naukowego czasopisma o międzynarodowej renomie. Twórca koncepcji wiedzy ‘po śladzie’ i wiedzy ‘w poszukiwaniu śladu’, wiedzy publicznej i osobistej, orientacji „na wynik” i „na proces” w kształceniu matematycznym i wielu innych. Ważniejsze publikacje: Konstruowanie wiedzy w szkole (2000); Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (wspólnie z Marzenną Nowicką 2005); Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń (2010).
Piotr Laskowski (Uniwersytet Warszawski)
Egiptolog, historyk idei, pedagog. Współtwórca, pierwszy dyrektor i nauczyciel historii w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym im Jacka Kuronia w Warszawie. Wykładowca Uniwersytetu Powszechnego w Teremiskach. Wybitna postać polskiego intelektualnego życia publicznego. Zainteresowany demokratyzacją edukacji i jej rolą w budowaniu równości społecznej. Ważniejsze publikacje: Szkice z dziejów anarchizmu (2006) oraz Maszyny wojenne. Georges Sorel i strategie radykalnej filozofii politycznej (2011)
Joris Vlieghe (Uniwersytet w Edynburgu / Uniwersytet w Liverpool).
Badacz edukacji wywodzący się ze słynnego Laboratorium Edukacji i Społeczeństwa w KU Leuven (Belgia). Były nauczyciel licealny, historyk sztuki, filozof. Interesuje się poza-instrumentalnym sensem nowych technologii w edukacji, rolą ciała i znaczeniem cielesności w kształceniu oraz praktykami wspólnego (wspólnotowego) ćwiczenia. Ważniejsze publikacje: Curating the European University. Exposition and Public Debate (współredakcja z M. Simons, M. Decuypere i J. Masschelein 2011); The Democracy of the Flesh: Laughter as an Educational and Public Event (wspólnie z M. Simons i J. Masschelein 2009); Traditional and digital literacy. The literacy hypothesis, technologies of reading and writing, and the ‘grammatized’ body (2015).
Ingeborg Müller-Hohagen ( Dachau Institut Psychologie und Pädagogik / Montessori Bawaria) Światowej sławy znawczyni pedagogiki Montessori. Nauczyciel w szkole podstawowej i ponadpodstawowej z 16-letnim doświadczeniem jako nauczyciel w szkole montessoriańskiej w ramach Aktion Sonnenschein Prof. dr Theodora Hellbrügge. Honorowy Rektor Szkoły Montessoriańskiej w Wertingen (Bavaria, Niemcy). Pedagożka teatru, nauczycielka Qi Gong, długoletni członek zarządu Stowarzyszenia Montessori na poziomie kraju związkowego Bawaria, współzałożycielka Akademii Montessori w Monachium, członek kierownictwa Akademii MoBil, wykładowca uniwersytetów w Augsburgu, Passau oraz Ludwig Maximilians Universität w Monachium.
WARSZTATY przeprowadzą natomiast między innymi:
Dr Grażyna Szyling – wieloletnia nauczycielka i dyrektorka w szkole publicznej; specjalistka w zakresie diagnozy i ewaluacji edukacyjnej; między innymi autorka książki: Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami (Kraków 2011).
Dr Ewa Zalewska – badaczka podręczników szkolnych, znawczyni kwestii autorskich programów i podręczników, znakomicie zorientowana w niemieckich rozwiązaniach dydaktycznych, autorka między innymi książki: Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych (Gdańsk 2013).
Anna Karsznia-Ciżmowska – nauczycielka w przedszkolu i szkole Montessori z ponad 10-cio letnim stażem. Mariusz Budzyński – były wieloletni dyrektor Szkoły ALA we Wrocławiu, dyrektor Instytutu Tutoringu Szkolnego, pionier i propagator idei tutoringu w edukacji.
Dr Katarzyna Wajszczyk – były pedagog szkolny, specjalistka w zakresie komunikacji interpersonalnej, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, autorka książki: Konflikt w szkole. Studium etnograficzne (Gdańsk 2015).
Dr Adam Jagiełło-Rusiłowski – specjalista w zakresie dramy, twórca struktur Odysei Umysłów w Polsce, twórca i wieloletni szef Stowarzyszenia Teatralno-Edukacyjnego „Wybrzeżak”, animator niezliczonych wydarzeń z pogranicza sztuki i edukacji.
Piotr Kowzan – studiował na uniwersytetach w Polsce, w Szwecji, w Danii i na Islandii oraz w Niemczech (na Duńskim Uniwersytecie Ludowym). Badał jak uczą się aktywiści ruchów społecznych i jak zmieniają się ludzie pod wpływem długów. Zajmuje się problemami współpracy, aktywizacją studentów i zagadnieniem gier dydaktycznych.
Jarosław Jendza – nauczyciel akademicki i szkolny, badacz uniwersytetu, eksplorator pedagogii Montessori oraz innowacyjnych i aktywizujących metod nauczania.
Wśród prowadzących SEMINARIA udział swój potwierdzili:
Prof. Robert Kwaśnica – rektor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, twórca polskiej pedagogiki inspirowanej myślą hermeneutyczną, Autor między innymi książki: Dwie racjonalności. Od pedagogiki ogólnej do filozofii sensu (Wrocław 1987) oraz wydanej ostatnio O szkole poza kulturową oczywistością. Wprowadzenie do rozmowy (Wrocław 2015) – która będzie podstawą jednego z seminariów.
Prof. Henryk Mizerek – pedeutolog, specjalista w zakresie ewaluacji i stosowanych badań społecznych, autor między innymi książki: Dyskursy współczesnej edukacji nauczycielskiej. Między tradycjonalizmem a ponowoczesnością, (Olsztyn 1999).
Prof. Maria Groenwald – wieloletni nauczyciel szkolny, specjalista w zakresie problematyki egzaminu i egzaminowania, między innymi autorka książki: Etyczne aspekty egzaminów szkolnych (Gdańsk 2011).
Prof. Teresa Bauman – badaczka uniwersytetu, specjalistka w zakresie metodologii badań pedagogicznych, krytycznego myślenia i demokratyzacji edukacji, autorka książek: Uniwersytet wobec zmian społeczno-kulturowych (Gdańsk 2001) oraz Proces kształcenia w uniwersytecie…(Gdańsk 2011).
Prof. Alicja Jurgiel-Aleksander – andragog, specjalistka w zakresie jakościowej metodologii badań społecznych, autorka książek: Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim (Gdańsk 2007) oraz Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznjej (Gdańsk 2013).
Dr Jolanta Dyrda – specjalistka w zakresie pracy z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych, twórczyni poznawczo-społecznej koncepcji dysleksji, autorka książki: Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły (Gdańsk 2003).
Prof. Jolanta Kruk – specjalistka w zakresie dydaktyki ogólnej i pedagogiki muzeów, twórca koncepcji otwartego środka dydaktycznego i projektowania edukacyjnego, autorka między innymi książki: Doświadczenie, reprezentacja i działanie wśród rzeczy i przedmiotów. Projektowanie edukacyjne (Gdańsk 2008).
Prof. Zdzisław Aleksander – filolog, glotodydaktyk, kaszubista, specjalista w zakresie pedagogii C. Freineta oraz teorii komunikacji, autor między innymi książki: Szansa na międzypokoleniowy dialog w kontekście rozumienia słów z zakresu moralności przez współczesne podmioty edukacyjne (Gdańsk 2009).
W ramach FORUM DOBRYCH PRAKTYK swój udział zgłosili między innymi:
Prof. Jolanta Kruk – prezentacja: Dydaktyka interaktywna
Prof. Zdzisław Aleksander – koordynacja prezentacji: Z inspiracji pedagogią C. Freinet’a
Dr Ewa Zalewska – prezentacja: Szkoła w Bielefeld
Anna Ciżmowska – prezentacja: Z inspiracji pedagogiką M. Montessori
Uczniowie i Dyrektorzy Autorskich Liceów Artystycznych i Akademickich we Wrocławiu – prezentacja: Tutoring w szkole
Nauczyciele z zespołu Kreatywna Pedagogika Gdańsk – zgłoszona prezentacja: Lekcja pokazowa z dyskusją
Monika Maciejewska – prezentacja: "Oswajanie" ewaluacji. Od przymusu do dialogu
Anna Górecka – prezentacja: Problemy oceniania uczniów ze specjalnymi potrzebami w nauce a problemy z realizacją podstawy programowej
Jolanta Pułka – prezentacja: Szkoła skoncentrowana na uczniach
Sława Grzechnik – prezentacja: Praktyki komunikacyjne w świetle analizy transakcyjnej
Renata Michalak – prezentacja: Edukacja z neurobiologią w tle
Prezentacja zbiorowa: Monitorując prawa ucznia- refleksje i obawy – wstępne refleksje z realizowanego w latach 2015-1016 projektu w szkołach na Pomorzu.
KARTA ZGŁOSZENIANA KONFERENCJĘ
Pomyśleć szkołę inaczej / (Re)thinking school
Potwierdzenie uczestniczenia w wybranym seminarium, warsztatach oraz zgłoszenie własnego pomysłu na wystąpienie/przedstawienie/plakat itp..
Forma 
 |   
26    września 
                       14.00    - 16.00 
 |   
Proszę    wpisać swoje nazwisko, szkołę/uczelnię/instytucję oraz e-mail     przy wybranym seminarium 
 |  
Seminarium 
 |   
Ewaluacja,    diagnoza, egzaminowanie     
 |   |
Przestrzeń    dialogu w szkole 
 |   ||
Demokracja    w szkole     
 |   ||
Krytyczne    myślenie 
 |   ||
Innowacyjność    w edukacji     
 |   
25    września  (piątek) 
 |   
Proszę    wstawić "X"  przy wybranych warsztatach 
 |  ||
     I    tura 
15.00-    16.30 
 |   
      II    tura 
17.00    - 18.30 
 |  ||
Warsztaty 
 |   
Ocenianie    kształtujące, diagnoza     
 |   ||
Autorstwo    i twórczość  w szkole     
 |   |||
Być    w relacjach – inspiracje montessoriańskie     
 |   |||
Rozwiązywanie     konfliktów 
 |   |||
Od    grywalizacji do zagracania – II tura 
 |   
Tylko    w II turze 
 |   ||
Konsensus     - alternatywne formy podejmowania decyzji w szkole    - I tura 
 |   
Tylko    w I turze 
 |  ||
(Nie)możliwe    spotkania -Drama 
 |   |||
Strategie    zmiany w szkole – II tura 
 |   
Tylko    w II turze 
 |   ||
Metody    aktywizujące – I tura 
 |   
Tylko    w I turze 
 |  ||
Zaprojektuj    sobie szkołę     
 |   |||
Nowe    media w edukacji     
 |   |||
26    września (sobota) 
 |   ||
Forum    dobrych praktyk 
 |   
Dydaktyka    interaktywna     
 |   
Forma    prezentowania – dowolna (plakat, prezentacja, inne ), FDP ma    charakter otwarty . 
W    tej części konferencji  jest miejsce na podzielenie się z    innymi swoimi pomysłami 
 |  
Z    inspiracji pedagogią C. Freinet’a 
 |  ||
Szkoła     w Bielefeld (Niemcy) 
 |  ||
Z    inspiracji pedagogią M. Montessori     
 |  ||
Tytuł    /temat oraz forma przedstawienia swojego pomysłu 
 |   
Imię    i nazwisko 
 |  |





Jestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisane.
OdpowiedzUsuń